Veel mensen hebben moeite met het goed begrijpen van brieven van overheden en instanties. Dit is op zich niets nieuws. Al in 2008 gaven deskundigen vanuit gemeenten aan dat hun communicatie naar burgers niet duidelijk genoeg is (Vos & Westerhoudt, 2008). Maar wat maakt het nu zo ingewikkeld?
30 procent heeft moeite
Recent onderzoek laat zien dat 30 procent van de Nederlanders moeite heeft met het begrijpen van teksten van de overheid (Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, 2023). Dit zijn niet alleen mensen met lage taal- en digivaardigheden, maar ook mensen met dyslexie, een beperking, een niet-Nederlandse achtergrond of met een lager IQ. Geschreven boodschappen komen bij deze mensen vaak niet of maar gedeeltelijk over waardoor zij de brief naast zich neerleggen, wachten op hulp, de brief vergeten en te laat of niet in actie komen.
Helder taalgebruik van overheidsorganisaties is essentieel voor burgers om te kunnen participeren in de samenleving
Burgers die taalboodschappen niet begrijpen, ervaren vaak negatieve emoties en stress. Zij doen geen beroep op ondersteuning, krijgen te laat hulp of raken in de schulden omdat ze niet op de manier kunnen handelen als door de overheid van hen wordt verwacht.
Lees het volledige artikel op de website van socialevraagstukken.nl:
Duidelijke taal verbindt burger en overheid
Nieuws van het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Lopende projecten bij het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Een koffiebar gerund door voormalig dakloze mensen waar inwoners en ondernemers uit Den Haag en dakloze mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Armoede in Nederland. Geldgebrek leidt vaak tot uitstel van betalingen en van uitstel komt afstel en dan is de afgrond snel in zicht. Klik hier voor een overzicht!
Geeft alle gepubliceerde berichten weer op onze website. Klik hier voor het overzicht!
Voor meer berichten over de activiteiten van onze Achterban kan je hier verder kijken !
Lees over de acties die we voeren om dakloosheid tegen te gaan!