Bij de supermarkt een daklozenkrantje kopen, op straat aan iemand een centje geven of doneren aan een goed doel. Waarom doe je het de ene keer wel en de andere keer niet? Wat ligt daar psychisch aan ten grondslag? Suzanne van de Groep, universitair docent Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, deelt haar inzichten bij Spraakmakers.

Geld geven aan een dakloze, de ene doet het altijd, de ander nooit en sommigen soms. Volgens Van de Groep zijn we sneller geneigd om iets te geven als we “ons verbonden voelen met iemand, als iemand het verdient of als iemand onze hulp echt hard nodig heeft.” Ook de omgeving speelt een rol. “Als het zonnetje ervoor zorgt dat je je blij voelt of vrolijk bent, draagt dat bij aan of je iets wil geven aan een ander.”

Het brein en de interne processen maken dus de balans op. “We zien dat het beloningsgebied van het brein een belangrijke rol speelt. En dat het ook als belonend ervaren wordt als je iets geeft aan een ander”, verklaart Van de Groep. Er komt namelijk dopamine vrij wanneer we iets geven aan een dakloze.

Lees het volledige artikel op de website van nporadio1.nl:

Wat is de psychologie achter het wel of niet geven van geld aan een dakloze?

Nieuws van het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!

Lopende projecten bij het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!

Een koffiebar gerund door voormalig dakloze mensen waar inwoners en ondernemers uit Den Haag en dakloze mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Armoede in Nederland. Geldgebrek leidt vaak tot uitstel van betalingen en van uitstel komt afstel en dan is de afgrond snel in zicht. Klik hier voor een overzicht!

Geeft alle gepubliceerde berichten weer op onze website. Klik hier voor het overzicht!