Ben je tegenwoordig economisch dakloze, dan wordt je niet meer geholpen bij het Daklozenloket; je wordt doorgestuurd naar de werkpleinen van Sociale Dienst. Dit terwijl de over de hele stad verspreide Werkpleinen zijn vervangen door slechts 3 “Advies – en Informatiebalies”, namelijk in het stadhuis en in de stadsdeelkantoren Laak en Leyweg. In eerste instantie moet je de aanvraag voor een uitkering digitaal indienen. Eventueel met hulp van een vrijwilliger. Alleen als dat echt niet lukt kan nog gebruik worden gemaakt van een papieren aanvraag.
Probleem is niet alleen dat je net als een ieder maximaal 2 maanden moet wachten op je geld (zonder onderdak of geld om te eten), je moet ook aantonen waar je slaapt. Dat is best lastig, omdat degene waar je even mag logeren vaak bang is voor financiële consequenties.
Doordat uitkeringsgerechtigden bij de Advies- en Informatiebalies geen eigen consulent meer hebben is het onduidelijk geworden bij wie je moet zijn als je een woning gevonden hebt en aanspraak wilt doen op een leningBlogs in het kader van de bijzondere bijstand, voor de eerste extra kosten als borg en administratiekosten van het woningbemiddelingskantoor.
En wil je hierover bellen met de dienst, dan kan je bij de klantenservice (telefoonnummer 070- 3537500) terecht. Zorg wel voor voldoende beltegoed en houdt rekening met de soms enorme wachttijden!