Welkom terug lieve lezers!

Deze keer wat later als normaal door omstandigheden, maar zoals ze zeggen beter laat dan nooit. Het einde van de zomer is alweer bijna in zicht, de scholen zijn weer begonnen en het reces komt ten einde. Dat betekent dat we binnenkort weer kunnen aanschuiven bij o.a. vergaderingen met de gemeente. Daarnaast zijn we ook weer volop bezig met de voorbereidingen voor de aankomende evenementen en campagnes!

Ik wens jullie veel leesplezier en tot de volgende!

Sylvana, redactie nieuwsbrief Straat Consulaat

Het Prikbord!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Blogger

Ook deze maand is er weer het prikbord, met vraag en aanbod en het laatste nieuws. Wil jij ook iets op ons prikbord delen? Leuk! Laat het even weten via onderstaande contactpersonen.

Wereld Dakloze Mensen Dag

Op 10 oktober is het Wereld Dakloze Mensen Dag. Net als elk jaarwillen we bij Straat Consulaat extra aandacht vragen voor dit belangrijke thema: dakloosheid. Dit jaar is onze boodschap helder en krachtig: Het begint met een dak!

Dit willen we doen door een huiskamer te bouwen zonder dak. We vragen andere organisaties hier in Den Haag om hetzelfde te doen. En ook andere steden doen mee! In deze levensechte huiskamers nodigen we voorbijgangers uit om in gesprek te gaan over woonzekerheid en waarom een betaalbare en een fatsoenlijke woonplek broodnodig is. We hopen dat jullie er allemaal bij zijn zodat we met zoveel mogelijk mensen deze krachtige boodschap kunnen uitdragen.

Samen kunnen we laten zien dat huisvesting de sleutel is tot een waardig bestaan voor iedereen. Want alles begint met een dak! Bestaanszekerheid begint met een dak. Veilig opgroeien begint met een dak. Gezond eten begint met een dak.

Om dit meteen aantal mooie foto’s in beeld te brengen, hebben we verschillende stellingen bedacht die we graag willen vastleggen in een fotorapportage. Heb je ooit geprobeerd je administratie te doen zonder dak boven je hoofd? Dit brengen we prachtig in beeld met een windmachine, waarbij papieren door de lucht vliegen.

Wil je meedoen aan zo’n foto? Meld je dan aan bij Sanne of Joy.

Sanne

Educatieproject 2024

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Blogger

groepsfoto educatieproject 2023

Goed nieuws! Op maandag 23 september 2024 start de volgende editie van ons ‘Educatieproject’.

Dit is een project voor iedereen die overweegt weer terug naar school te gaan. Er zijn zowel plekken voor jongeren als voor volwassen.

Wat biedt deze 10-weekse training?

→ In samenwerking met ROC Mondriaan (https://www.linkedin.com/in/roc-mondriaan-24bb05152/) : lessen in Nederlands, rekenen en beroepsoriëntatie, verdeeld over drie dagdelen per week.
→ Hulp bij het bepalen of en zo ja welke reguliere opleiding de juiste keuze is.
→ Een kans om weer in het ritme van school te komen: op tijd verschijnen, huiswerk maken en samenwerken aan groepsopdrachten.
→ Financiële ondersteuning, begeleiding bij open dagen en hulp bij het aanvragen van studiefinanciering (of andere fondsen).
→ En natuurlijk… Fun! Denk aan uitjes zoals bowlen, poolen en varen.

Wil jij deze training gratis volgen of ken je iemand waarbij dit project goed zou passen?

Neem contact op met mij (Roos Schrama) via roos@straatconsulaat.nl voor een intakegesprek of meer informatie.

Na 16 september ga ik echter wel een paar maanden met zwangerschapsverlof. Hilde van Dalen zal mijn functie tot februari met veel enthousiasme overnemen! Heb je dus vragen over dit project of wil je je aanmelden? Dan kan dat tussen 16 september en 1 februari via Hilde@straatconsulaat.nl . Ook vind je haar van maandag t/m donderdag op de 3e verdieping van het kantoor!

Eerst zelf nog wat meer informatie lezen over het project? Dat kan ook! Kijk op https://www.straatconsulaat.nl/wat-we-doen/educatieproject/

Roos

STARR methodiek in de OCO

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Blogger

De medewerkers van OCO zijn deze zomer begonnen om de STARR methodiek toe te passen en daarmee te oefenen. Voor zowel medewerkers als vrijwilligers kan het soms lastig zijn of bepaalde taken of acties bij jouw functie als cliëntondersteuner horen. De STARR- methodiek helpt om inzicht te krijgen in hoe te handelen met een bezoeker. De letters STARR staan voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat, en Reflectie. Een vrijwilligers of medewerker vult na een gesprek met een bezoeker het formulier in. Hierin benoemd hij wat de situatie van de bezoeker is en wat daarin zijn of haar taak, actie en resultaat zijn geweest. Samen wordt dan geëvalueerd hoe hij heeft gehandeld en of het de volgende keer anders of beter kan.

Bij OCO wordt inmiddels ook al geoefend met de vrijwilligers. De vrijwilligers zullen hier eind september ook nog een training krijgen om hiermee te oefenen.

Jeroen

Oproep! Ideeën gezocht voor activiteiten

Vanaf september willen Dennis en ik samen met vrijwilligers Amiena en Sandra weer een trainingsprogramma en activiteitenprogramma gaan bedenken voor het komende jaar. We vragen je daarom om met ons te delen:

* Welke activiteiten je leuk vindt om met een groep vrijwilligers te doen.
* Hoe vaak je activiteiten met vrijwilligers zou willen doen.
* Welke trainingen je zou willen volgen.
* Hoe vaak je een training zou willen volgen.

We zullen dit mondeling aan je vragen, onder andere in de Achterban-vergadering en de Koffiebar-vergadering. En je kunt ook zelf je antwoorden op deze vragen appen of mailen naar Mieke.

We horen het graag van je!

Mieke

Tip van de maand: Too Good To Go

Het verhaal achter Too Good To Go:

Too Good To Go (hierna TGTG) werd in 2015 in Kopenhagen opgericht door een groep jonge ondernemers die de droom deelden om een oplossing te vinden voor de enorme hoeveelheden voedsel die door Deense buffetrestaurants verspild werden.

De TGTG app:

Gedreven door hun passie, gingen ze aan de slag om een app te creëren die bedrijven in de voedselindustrie zou verbinden met mensen die wilden helpen bij het oplossen van de klimaatcrisis, kwalitatief voedsel wilden en geld wilden besparen. De TGTG marktplaats-app werd begin 2016 gelanceerd in Denemarken en werd meteen een succes. In de eerste paar weken uploaden honderden bedrijven hun overtollige voedsel op de app en begonnen duizenden gebruikers het te redden. Een groeiende community: Later in 2016 sloot een groep andere voedselfanaten zich aan bij de oorspronkelijke oprichters. Nadat ze eerder hadden geprobeerd oplossingen te vinden voor het voedselverspillingsprobleem in hun thuislanden in Europa, richtten ze TGTG op in Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk met hetzelfde succes. De volgende grote mijlpaal voor TGTG kwam in september 2016 toen Mette Lykke, een Deense onderneemster en medeoprichter van fitness community Endomondo, over de app hoorde van een medereizigster in de bus. Geïntrigeerd door het innovatieve idee, nam Lykke contact op met de oprichters en werd ze in oktober 2016 al snel een investeerder in het bedrijf, waarbij ze financiering en geloofwaardigheid toevoegde. In het voorjaar van 2017 nam Mette, geïnspireerd door de missie van TGTG, de rol van CEO over. Too Good To Go is nu actief in 18 landen in Europa en Amerika en is uitgegroeid tot een bloeiende gemeenschap van 95 miljoen geregistreerde gebruikers en 160.000 actieve partnerbedrijven over de hele wereld. Maar het begon allemaal met een kleine groep gepassioneerde gelovers een kans zagen om een echt verschil te maken in de wereld.

Vandaag de dag heeft Too Good To Go een portfolio van oplossingen om gebruikers en partners te verbinden en zo voedsel te redden dat anders verspild zou worden. Zo zijn er al 330+ miljoen maaltijden gered! Meer weten over dit bedrijf of wil je zelf gebruik maken van deze app? Check de website www.toogoodtogo.com/nl of download de app op je telefoon.

Sylvana