Beeldvorming campagnes

Beeldvorming heeft een grote invloed op de bereidheid om tot oplossingen te komen én of de aansluiting tussen oplossing en het probleem wel klopt. Stereotypen over dakloze mensen staan een effectieve aanpak in de weg.

Bij Straat Consulaat begrijpen we de kracht van beeldvorming. Het beïnvloedt niet alleen onze opvattingen, maar speelt ook een bijzonder belangrijke rol in de aanpak van dakloosheid. Verkeerde beeldvorming leidt tot misverstanden en inefficiënte oplossingen. Daarom zetten we ons in om de echte diversiteit van dakloosheid te laten zien.

Een completer beeld

Met onze campagnes streven we ernaar een completer en eerlijker beeld te schetsen van dakloosheid. We delen verhalen en beelden die de diversiteit en de werkelijkheid van dakloosheid in Den Haag en daarbuiten laten zien.

Ons doel? Bewustwording creëren, empathie opwekken en samen strijden voor verandering.

Leegstandsaward: Geef Den Haag een thuis

In het hart van onze prachtige stad Den Haag staan verrassend genoeg duizenden panden langdurig leeg. Er is in Den Haag tegelijkertijd een groeiend aantal dakloze mensen. Dat vinden we bij Straat Consulaat niet met elkaar te rijmen.

Daarom gaan we, in navolging van onze Fundit campagne, een award geven voor het meest opvallende leegstaande pand in Den Haag. We roepen mensen op om via een speciale pagina op 1 van de 5 genomineerde panden te stemmen. Het winnende pand krijgt de eerste “Geef Den Haag een Thuis Award”.

Bekijk hier de campagnepagina.

Onze Fundit campagne

In het hart van Den Haag, waar de echo van de wooncrisis steeds luider klinkt, lanceert Straat Consulaat de ‘Fundit’ campagne. Een beweging gedreven door de urgentie om betaalbare huisvesting voor iedereen toegankelijk te maken. Op dit moment zijn er heel veel mensen die geen thuis hebben. Heel veel verschillende mensen die een eigen woonplek nodig hebben.

Zij verblijven bij vrienden of kennissen op de bank, in vakantieparken, wonen gedwongen anti-kraak, slapen buiten, in kelderboxen, tuinhuisjes of in de opvang.In het hart van Den Haag, waar de echo van de wooncrisis steeds luider klinkt, lanceert Straat Consulaat de ‘Fundit’ campagne.

Een beweging gedreven door de urgentie om betaalbare huisvesting voor iedereen toegankelijk te maken. 

Campagne: Zie jij wie dakloos is? Wij ook niet! 

In Nederland zijn er volgens het CBS meer dan 32.000 dakloze mensen, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Het gaat steeds vaker mis door situaties waar we allemaal mee te maken krijgen, zoals scheidingen, het wegvallen van jeugdzorg, ziekte en het verlies van een dierbare of baan. Bovendien verergeren de huidige woningnood en stijgende prijzen de situatie alleen maar.

De groep dakloze mensen is dan ook veel diverser dan je misschien denkt: het zijn mensen zoals jij en ik. Het is hoog tijd om eens een realistisch beeld te geven van dakloze mensen. Daarom ontwikkelden we de campagne: Zie jij wie dakloos is? met realistische beelden van (voormalig) dakloze mensen.

De campagne beelden waren door de hele stad te bewonderen dankzij de Gemeente Den Haag.

Vrij te gebruiken beeldmateriaal

Straat Consulaat biedt graag alternatief beeldmateriaal aan: een set realistische foto’s van het leven van dakloze mensen. Vrij te gebruiken voor iedereen die een verhaal post of publiceert over dit thema.

Campagne: Zo wil je toch niet gezien worden?

In de zomer van 2022 lanceerden we samen met projectpartner het Kansfonds de campagne Zo wil je toch niet gezien worden? Op social media riepen we op om een foto te delen waarop je slecht voor de dag komt. Een foto die je liever niet deelt, om op die manier een statement te maken dat het respectloos en stigmatiserend is om dergelijke foto’s van mensen bij verhalen over dakloosheid te plaatsen.

Naar aanleiding van de campagne wilde de politie Haaglanden graag met ons in gesprek hierover. Agenten delen namelijk regelmatig foto’s van schrijnende situaties op straat, met daarop soms ook dakloze mensen. Hoe voorkom je als agent stigmatisering? Het is goed dat dit soort vragen steeds meer worden gesteld. Want bewustwording in de maatschappij leidt tot meer respect, begrip en uiteindelijk beter beleid voor mensen zonder thuis.

Jouw rol in deze verandering

Door de realiteit van dakloosheid zichtbaar te maken, dagen we iedereen uit om voorbij de stereotypen te kijken. Onze campagnes nodigen uit tot gesprek, tot nadenken en tot actie.

We geloven dat verandering begint met bewustwording. Sluit je aan bij onze missie om een rechtvaardiger beeld te geven aan hen die thuisloos zijn geraakt.

Bekijk ook

Ik
ben
dakloos

Zoek je hulp bij het vinden van een opvangplek? Of heb je vragen over zorg, welzijn, wonen, dagbesteding of financiën?

Ik
wil 
helpen

Wil je geld doneren, vrijwilliger worden of als (zakelijke) partner een samenwerking, actie of project met ons opzetten?

Meer
over
ons werk

We behartigen de individuele en collectieve belangen van dakloze mensen in Den Haag en doen dit nadrukkelijk samen mét en op basis van de expertise van (voormalig) dakloze mensen.