Afgelopen zomer hebben we voor de 5e keer de Verbetertafel bij JIT Wonen georganiseerd. Een vaste groep van 5 jongeren heeft deelgenomen aan de 4 bijeenkomsten van de Verbetertafel. Zij hadden zelf verbeterpunten meegenomen, maar hebben ook verbeterpunten van andere jongeren ingebracht die zelf niet aanwezig konden zijn.
In de 3e bijeenkomst hebben de jongeren de verbeterpunten op tafel gelegd bij de begeleiding van JIT Wonen. Het was een flinke lijst met veel nieuwe punten die voor de begeleiding een eyeopener waren. De jongeren voelden zich gehoord, er was wederzijds begrip en voor de medewerkers van JIT Wonen was het goed om op deze manier feedback te krijgen. JIT Wonen kreeg een paar weken de tijd om ten minste 5 verbeterpunten door te voeren.
En dat hebben ze gedaan: wow! Tijdens de vierde bijeenkomst kwamen we weer bij elkaar en kon de begeleiding vertellen welke punten al doorgevoerd waren, welke punten helaas niet konden veranderen en
waaróm niet en welke punten nog wat meer tijd nodig hadden om te realiseren of misschien een pilot van te maken. JIT Wonen heeft meer dan 5 verbeterpunten binnen 4 weken doorgevoerd en heeft daarmee de felbegeerde Verbetertafelsticker in ontvangst mogen nemen, uitgereikt door uiteraard de jongeren. De Verbetertafel is een uitermate geschikt instrument om jongeren, cliënten, bewoners centraal te betrekken, centraal te zetten en naar ze te luisteren. Samen zorg je ervoor dat er veranderingen worden doorgevoerd om de locatie te verbeteren.
Wil je meer informatie of wil je ook een Verbetertafel organiseren bij jouw instelling, locatie of voorziening?
Stuur dan een bericht naar Pleun Usman, pleun@straatconsulaat.nl of 06-42229124.
Lees hieronder de ervaringen van de jongeren van JIT Wonen én van Suzan Westerhuis, medewerker van JIT Wonen.
Khalid: Ik denk dat ik voor alle jongeren bij het JIT spreek, als ik zeg dat de Verbetertafel een geweldige tool is om de onzichtbare muren tussen de jongeren en begeleiders te doorbreken. Wij krijgen de kans om écht gehoord te worden, en daarbij onze eventuele zorgen of moeilijkheden te delen. Verder krijgen wij tips en tricks om het ook op de juiste manier over te brengen. Het voelt goed om te zien dat wij serieus worden genomen en dat er daadwerkelijk veranderingen in komen die wij hebben ingebracht. Dat motiveert ons ook om nog beter onze schouders er onder te zetten. Een echte aanrader!
Input van de jongeren die we nog kregen is:
“echt leuk om te doen”
“had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden”
“Wel fijn dat er eten geregeld was”
“Leuk om te discussiëren”
Voor de 5e keer heeft het Straat Consulaat voor ons project JIT Wonen de verbetertafel georganiseerd.
Suzan Westerhuis: Door middel van een leuke poster van hen (en mondelinge reclame van ons) zijn zij gestart met 5 jongeren op onze eigen locatie. De jongeren hebben onder begeleiding van Pleun en Joy kritisch naar een aantal aspecten van het wonen in dit project bekeken. Ook hebben zij input opgehaald bij overige huisgenoten (er wonen hier 76 jongeren). Dit heeft geresulteerd in een zeer diverse lijst met wensen en aanbevelingen. De begeleiding was erg benieuwd wat er uit zou komen. Tijdens de 3e bijeenkomst kregen we dat pas te horen.
Enkele zaken zijn teruggekomen uit de eerdere verbetertafels, terugkerende wensen waar wij weinig in tegemoet kunnen komen. Daarnaast echter een hele lijst met verrassende zaken, vanaf een andere zijde belicht dan dat wij zouden doen. Heel verfrissend vonden wij dat. Graag zijn we dan ook aan de slag gegaan om kleine en grote veranderingen aan te passen. Voor enkele een pilot gestart maar de meeste direct doorgevoerd.
Om de rest van de bewoners mee te nemen in deze verbeteringen maken we een nieuwsbrief. Voor de deelnemers een leuke leerzame ervaring, voor ons ook weer mee bewustwording en de mogelijkheid om ons werk te verbeteren. Wat een geweldig leuke tool is dit toch, we willen het Straat Consulaat dan ook erg bedanken dat zij dit weer bij ons wilde komen doen. Om cliënttevredenheid te toetsen zijn vele mogelijkheden, helaas kost het vaak veel moeite om de jongeren mee te krijgen. In dit geval niet, de verbetertafel is voor iedereen een leuke ervaring!
Nieuws van het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Lopende projecten bij het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Een koffiebar gerund door voormalig dakloze mensen waar inwoners en ondernemers uit Den Haag en dakloze mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Armoede in Nederland. Geldgebrek leidt vaak tot uitstel van betalingen en van uitstel komt afstel en dan is de afgrond snel in zicht. Klik hier voor een overzicht!
Geeft alle gepubliceerde berichten weer op onze website. Klik hier voor het overzicht!
Voor meer berichten over de activiteiten van onze Achterban kan je hier verder kijken !
Lees over de acties die we voeren om dakloosheid tegen te gaan!