Mensen in de bijstand betalen nu nog de volle prijs voor een internetabonnement. GroenLinks-PvdA wil providers dwingen om deze groep een goedkoop basis abonnement van 16 euro aan te bieden. In Vlaanderen bestaat zoiets al.
Een internetaansluiting van zo’n 100 Mbps – een normale snelheid waarmee je de meeste dingen prima kunt doen – kost in Nederland gemiddeld zo’n 44 euro per maand. Voor de meeste mensen is dat bedrag best te betalen, maar voor mensen in armoede is het een flinke som. GroenLinks-PvdA wil daarom dat de staatssecretaris bij grote internetproviders Vodafone, Ziggo, Odido en KPN afdwingt abonnementen aan te bieden van zo’n 16 euro per maand voor de minima. Een flink lager bedrag dus.
,,Internet is gewoon een basisbehoefte”, zegt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann. ,,Alles waar je afhankelijk van bent moet je tegenwoordig online regelen. Of het nou gaat om zaken doen met de overheid of een afspraak maken bij de dokter.” En dan is het gek dat Nederlanders met een kleine beurs het niet kunnen betalen, vindt het linkse Kamerlid. ,,Ik zou iedereen willen uitdagen om een week lang te leven zonder internet. Ga er maar aan staan. Dat krijg je niet voor elkaar.”
Lees het volledige artikel op de website van het AD:
GroenLinks-PvdA wil lage internetprijs voor armen afdwingen: 16 euro per maand
Lees verder:
In memoriam: Jeisson
Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Jeisson. Hij overleed op 5 juni 2026 op 41-jarige leeftijd.Jeisson zette zich als ervaringskenner op verschillende manieren in voor de belangen van mensen die te maken hebben met dakloosheid. Via Limor...
Bezoek aan Upstream Antwerpen
Inmiddels zijn we al een tijdje van start met Upstream Den Haag, een bewezen effectief programma om dakloosheid onder jongeren te voorkomen. Toch voelde onlangs als een extra kick-off: we gingen op bezoek bij Upstream Antwerpen. In Vlaanderen zijn ze al veel eerder...
Brief aan informateur: ‘Er moeten zo snel mogelijk radicaal andere maatregelen komen’
De onderhandelingen over een nieuwe coalitie duren voort. In de tussentijd stijgt dakloosheid onverminderd. De wachtlijst voor de noodopvang is niet meer te overzien en mensen blijven steeds langer vastzitten in de opvang. Zoals we al eerder zeiden: het systeem van...
Nieuws van het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Lopende projecten bij het Straat Consulaat. Klik hier voor een overzicht!
Een koffiebar gerund door voormalig dakloze mensen waar inwoners en ondernemers uit Den Haag en dakloze mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Armoede in Nederland. Geldgebrek leidt vaak tot uitstel van betalingen en van uitstel komt afstel en dan is de afgrond snel in zicht. Klik hier voor een overzicht!
Geeft alle gepubliceerde berichten weer op onze website. Klik hier voor het overzicht!
Voor meer berichten over de activiteiten van onze Achterban kan je hier verder kijken !
Lees over de acties die we voeren om dakloosheid tegen te gaan!




