web analytics

Categorie: Kraken & anti-kraken, woononzekerheid

{Video} ” weigeren oud ministerie te verlaten, Tobias laat zien hoe ze wonen

De voorbereiding voor de sloop van het oude pand van het ministerie van Sociale Zaken voor station Laan van NOI in Den Haag moet over een paar weken beginnen, maar een kleine groep bewoners lijkt de boel te frustreren. Zij zitten op dit moment antikraak in het gebouw en willen daar niet weg. De bouw van 1200 nieuwe woningen loopt daardoor mogelijk nog meer vertraging op.

Lees verder

Van kraakpand tot raadzaal: de opkomst en val van de Haagse Stadspartij

‘Het doet gewoon pijn en het is heel erg jammer.’ Peter Bos richt 28 jaar geleden vanuit kraakpand de Blauwe Aanslag de Haagse Stadspartij op. Onder de politieke leiding van zijn kameraad Joris Wijsmuller krijgt de lokale partij steeds meer voet aan de grond op het stadhuis. Tot een dikke week geleden de kiezer een meedogenloos oordeel velt en de Haagse Stadspartij uit de gemeenteraad stemt.

Lees verder

Huis lang leeg laten staan, gaat Rijswijkers geld kosten: ben jij blij met leegstandsverordening?

Voor het eerst staan er in Nederland meer dan 200.000 huizen leeg en 1060 daarvan staan in Rijswijk. Dat betekent dat in 3,6 procent van de woningen in die gemeente niemand woont. Vanaf april gaat er daarom een leegstandsverordening in. Wie zijn huis vanaf dan langer dan een half jaar leeg laat staan, moet flink betalen. Verslaggever Anne Noorman wil van jou weten: ben jij blij dat de leegstand aangepakt wordt of vind je het te ver gaan?

Lees verder

{Video} Krakers bezetten leegstaand schoolgebouw in Lombardijen: ‘We willen het openstellen’

Krakes hebben Sinds zondag 11 augustus het leegstaande schoolgebouw aan de Catullusweg in Lombardijen bezet. Ondanks verzoeken van de politie om te vertrekken, blijven ze en hebben ze maatschappelijke plannen voor het pand. “Het gaat niet om ‘ons’ die recht hebben op deze plek; we willen juist het grootste deel openstellen en samen met anderen activiteiten organiseren.”

Lees verder

Straat Consulaat vraagt aandacht voor vele leegstaande panden in Den Haag: ‘Te veel mensen dakloos’

Wie door de Passage loopt, denkt niet snel aan leegstand. Het winkelgebied in het centrum van de stad wordt overdag goed bezocht en alle winkels zijn rijk gevuld. Maar de plinten op straatniveau verhullen een leegte daarboven. ‘Vroeger woonden ondernemers boven hun winkels, maar nu staan die woningen veelal leeg’, vertelt Peter Bos, belangenbehartiger bij Straat Consulaat.

Lees verder
Bezig met laden