Een groot aantal politieke partijen én maatschappelijke organisaties tekende donderdag het ‘stadsakkoord tegen dakloosheid’, een reeks maatregelen waarmee een eind moet worden gemaakt aan mensonterende omstandigheden en overlast. Dagelijks slapen naar schatting tweehonderd mensen op straat in Rotterdam.
Belangrijkste afspraak is dat de opvang voor daklozen permanent en voor iedereen open gaat. Die gaat nu alleen open als de gevoelstemperatuur nul graden of kouder is. Ook mensen zonder verblijfsvergunning zullen welkom zijn in de permanente opvang. Met het permanent openen van de opvang moeten mensen op korte termijn van straat worden gehaald, en begeleid worden naar een eigen woning of terugkeer naar land van herkomst.
Geen woorden maar daken
„In de politiek gaat het vaak over verschillen, ik ben blij dat we nu met zoveel partijen deze stap zetten”, zegt Gerben van Dijk (ChristenUnie). Met Amy de Bruijn (PRO) was hij onder het motto ‘geen woorden maar daken’ de drijvende kracht achter het stadsakkoord. „We moeten beseffen dat iedereen op een dag iets kan overkomen waardoor je op straat komt te staan. Alle mensen die dit overkomt, willen we helpen. En liefst nog voordat ze echt op straat leven.”
Lees het volledige artikel op de website van het AD:




